Skrzynie biegów CVT
Zadaniem każdej ze skrzyń biegów jest umożliwienie poruszania się pojazdu w jak najefektywniejszych parametrach zapewniających możliwie najwyższy moment obrotowy. Ich bezstopniowe wersje są stosowane nie tylko w małych miejskich autach, ale także w dużych SUV-ach, przeznaczonych w głównej mierze na długie dystanse. W obecnych czasach posiadanie mechanizmu CVT stało się już powszechne, dlatego nawet starsze auta, które spotykamy na drogach go posiadają.
Zasada działania skrzyni biegów CVT
Układ CVT składa się z dwóch stalowych dysków przeciętych na pół. Obracające się stożki naprzemiennie się do siebie przybliżają i oddalają, dzięki czemu istnieje możliwość regulowania głębokości, na jaką pas przekładni wchodzi między stożki. Odpowiednia regulacja położenia połówek kół jest uzależniona od siłowników hydraulicznych. Właściwą pracą mechanizmu CVT steruje komputer, który synchronizuje ruch przekładni z prędkością pojazdu oraz dynamiką naciskania na pedał gazu.
Najczęstsze awarie skrzyni biegów CVT
Choć tego typu skrzynie biegów uznawane są za bardzo wytrzymałe, warto pamiętać, że i one mogą ulec różnym awariom. Najczęstszej wymianie podlegają pasy (lub w wybranych wersjach łańcuchy) transmisyjne. Również koła stożkowe z czasem tracą na efektywnej pracy i należy je wymienić. Zdarza się, że usterka mechaniczna skrzyni biegów CVT pociąga za sobą usterkę elektroniki oraz modułów sterujących. Aby zapobiec powstawaniu awarii należy przede wszystkim w odpowiedni sposób eksploatować przekładnię. Unikać gwałtownych przyspieszeń, regularnie zmieniać olej oraz kontrolować zużycie poszczególnych elementów.